Spektakle gościnne

CAŁE ŻYCIE – spektakl gościnny Stowarzyszenia Sto Lat Głosu Kobiet

5.06.2019, 19:00
7.06.2019,  19:00

Spektakl powstał w ramach obchodów stulecia uzyskania praw wyborczych przez Polki zorganizowanych przez Stowarzyszenie Sto Lat Głosu Kobiet przy wsparciu Miasta Kraków i Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego.

„Całe życie” to tytuł nawiązujący do słynnego wystąpienia Zofii Nałkowskiej na Zjeździe Kobiet w roku 1907, podczas którego zażądała ona nie tylko praw wyborczych, o które walczyły polskie feministki, ale i prawa do samorealizacji, także w sferze seksualnej. Przemowa Nałkowskiej wywołała skandal, dla wielu działaczek feministycznych był to incydent, który burzył ich przemyślaną strategię walki o prawa wyborcze w oparciu o łatwe do zaakceptowania przez społeczeństwo argumenty. Rozwój myśli feministycznej pokazał, że Nałkowska wyprzedzała swoją epokę – była pisarką, a nie działaczką, więc ważna była dla niej psychologiczna prawda postaci kobiecej, która chce budować swoją nową tożsamość społeczną i polityczną. Ta sfera psychologii, rozwój i siła tożsamości kobiety sto lat po uzyskaniu praw wyborczych jest tematem dramatu „Całe życie”. Sztuka nie ma jednak charakteru publicystycznego – jest krwistym dramatem z dużą dozą komizmu, z prawdziwymi, współczesnymi postaciami odważnie wyrażającymi uczucia i przekonania. W kameralnym, gęstym spektaklu dochodzi do spotkania pary o skomplikowanych relacjach z przypadkowymi turystami, którzy podróżują w formule coachsurfing. Turyści trafiają do spektakularnej willi w Toskanii, gdzie przyjmuje ich dojrzałe małżeństwo z Polski – publicystka zajmująca się tematyką feministyczną i autor niezbyt poczytnych kryminałów. Szybko okazuje się, że willa nie należy do nich – jedynie korzystają z domu swoich znajomych podczas wakacji.

Turyści to początkująca aktorka i poszukujący student. Zachowują się jak para, jednak dziewczyna podkreśla, że parą nie są. Podczas przedłużającego się wieczoru, po kolacji i sporej ilości wina i whisky dochodzi do gwałtownych dyskusji i prawdziwej wiwisekcji. Padają mity i wyobrażenia… Wychodzą na jaw frustracje, urazy i sekrety, jakie można zdradzić tylko kompletnie obcym ludziom, których nigdy się już nie zobaczy…

scenariusz: Joanna Oparek
reżyseria: Sebastian Myłek
scenografia i kostiumy: Adrianna Gołębiewska
muzyka: Bartosz Głuszczak
video: Maciej Król, Rafał Korzeniewski
obsada: Agnieszka Korzeniowska, Piotr Urbaniak, Magdalena Woleńska, Wojciech Pęksa

Producent: Stowarzyszenie Sto Lat Głosu Kobiet
BILETY: 40 zł [normalne] / 30 zł [ulgowe]

✘ Rezerwacja: 577 366 148 / publiczność@gmail.com


OPOWIEŚCI WIATRU – spektakl gościnny Stowarzyszenia Na Scenie w ramach Nocy Teatrów

15.06.2019, 11:00

Narratorem przedstawienia jest Zawieja – postać ucieleśniająca wiatr, która wędrując poprzez świat, jest świadkiem rozmaitych wydarzeń, które stają się kanwą jej opowieści.

W pierwszej opowieści Zawiei poznajemy historię profesora matematyki, który pragnąc wszystko na świecie policzyć, wyliczyć i przeliczyć, zapomina o wartościach niematerialnych, aż w końcu traci swój cień. Dzięki pomocy Poezji udaje mu się odzyskać harmonię w widzeniu świata. Finałowa piosenka tej historii mówi: „Kto prawdy w życiu szuka, niech dobrze o tym wie, że nauka i sztuka to siostry dwie”.

Druga opowieść Zawiei to historia dziewczynki, która jest tak zapatrzona w bogactwa i piękne stroje, że chcąc nie ubłocić swoich nowych bucików, wrzuca do kałuży bochen chleba, aby przejść po nim jak po kamieniu. Ten nierozważny czyn sprawia, że dziewczynka odbiera lekcję skromności i pokory, podczas której pojmuje, że to nie drogie stroje zdobią człowieka, lecz piękne cechy jego charakteru oraz dobre uczynki.

Trzecia opowieść Zawiei mówi o szacunku dla pracy i konsekwencji w realizacji celów. Jej bohaterem jest skromny szewc, który po rozmaitych perypetiach osiąga wreszcie w życiu sukces i szczęście, dzięki temu, że wytrwale robi w życiu dokładnie to, co naprawdę lubi i potrafi.

Opowieści mają formę scen odgrywanych sugestywnie przez aktorów. W każdej z nich pojawia się ważny problem moralny, którego rozwiązanie wymaga aktywnego udziału publiczności. Dzięki temu dzieci mają realne szanse oceny sytuacji, wyciągania wniosków, interaktywnego udziału w przedstawieniu i wpływania na bieg wydarzeń.

scenariusz i reżyseria: Wojciech Graniczewski
muzyka: Jan Hnatowicz
kostiumy: Bożena Pędziwiatr
obsada: Lidia Bogaczówna, Anna Lenczewska, Jacek Milczanowski, Izabela Werykiewicz / Katarzyna Zawiślak-Dolny


Przez lata działalności scenę Teatru BARAKAH odwiedziło wiele teatrów z Polski i ze świata:

2014

9 maja – „Pizdolina”
1 czerwca – „Patryk K.” / monodram Krzysztofa Grabowskiego (Polska)
27 lipca – „Finger Mouth” / reż. Alex Knight / Tricklock Company (Albuquerque, USA)
20 września – „Mistero Buffo” – spektakl inspirowany tekstem Dario Fo / reż. Marta Kuczyńska &
Betka Mendlova / międzynarodowa grupa Clown Crumbs
29 września – „Novecento” / reż. Iwo Verdal / monodram Dominika Nowaka (Polska)
14 listopada – „Mój dzikus” / reż Emilian Kamiński / monodram Justyny Sieńczyłło / (Polska)
28-29 listopada – „Król Maciuś I” / reż. Dagmara Żabska / Teatr Figur (Kraków, Polska)

2015

22 marca – „The Lover” / reż. Mario Barzaghi / Teatro dell’Albero (Włochy) przy wsparciu Instytutu
im. Jerzego Grotowskiego (Wrocław, Polska)
31 maja – „Patryk K.” / monodram Krzysztofa Grabowskiego (Polska)
18 czerwca – „#Peer.10.15.” / reż. Jakub Skrzywanek / (Polska)

2016

10 sierpnia – „Her Murder Ballad” / reż. Alex Knight / Tricklock Company (Albuquerque, USA)
11 sierpnia – „Finger Mouth” / reż. Alex Knight / Tricklock Company (Albuquerque, USA)
12 października – „Plastic Heroes” / Ariel Doron (Izrael) / spektakl w ramach 41. Krakowskich Reminiscencji
Teatralnych
4 listopada – „Le Corviné, la legendaria historia de Ivonne Princesa de Borgoña” („Iwona, księżniczka
Burgunda”) / reż. Braian Alonso / Pablito No Clavó Nada (Buenos Aires, Argentyna)

2017

1-2 czerwca – „Czas połowicznego rozpadu” / reż. Maja Luxenberg / (Polska)
29 października – „Billy Bloom” / reż. Joséphine Wistedt, Fredrik Lundqvist / monodram Michalła
Axela Piotrowskiego / 4:e teatern (Västerås, Szwecja)

2018

24-26 kwietnia – „Obcy. Tragedia grecka” / reż. Sebastian Myłek / (Polska) / spektakl w ramach V
Międzynarodowego Festiwalu Teatru Ukraińskiego „Wschód – Zachód”
25 października – „Nothing special” / reż. Braian Alonso / Pablito No Clavó Nada (Buenos Aires, Argentyna)

2019
7 czerwiec  – „SUPERBOHATEROWIE” – spektakl gościnny w reż. studenta Wydziału Reżyserii AST