O Teatrze

Teatr Barakah to przestrzeń artystyczna, która pozwala na spotkanie sztuki na wielu płaszczyznach.

Po pierwsze – wiadomo – teatr, bo główną osią naszego zainteresowania jest i zawsze był właśnie on. Teatr, który obserwuje rzeczywistość i nie boi się o niej mówić. Teatr, któremu nie straszno poruszać tematów ciężkich i niewygodnych, tematów takich jak śmierć, wojna, eutanazja, kłamstwo czy międzyludzkie relacje. Teatr nieużywający sceny jako miejsca agitacji, a zwyczajnie dotykający tego, co wokół nas. Z lupą w dłoni oglądamy rzeczywistość i czasem próbujemy ją oswoić, a czasem uderzamy młotkiem, by zburzyć coś, co nam nie odpowiada – czujnie starając się być daleko od schematów i patosu. Nasze spektakle są zróżnicowane estetycznie i gatunkowo, w dużej części są to spektakle muzyczne. Gramy blisko widzów, bez „czwartej ściany” i innych barier, czym uintensywniamy dialog z widzami i bardziej angażujemy ich w spektakle. Widz jest dla nas waży, dlatego nie chcemy, by wychodził z teatru obojętny. Ważny jest także aktor, zespół, dlatego też twórcy poszukują sztuk, które pozwolą aktorom na stworzenie oryginalnych kreacji. Te i inne czynniki owocują licznymi nagrodami oraz zaproszeniami na polskie i międzynarodowe festiwale. Na deskach teatru występują profesjonalni aktorzy, znani również z innych krakowskich teatrów (Teatr Bagatela, Teatr Groteska, Teatr Ludowy, Teatr im. Juliusza Słowackiego, Teatr Stary, Teatr STU i inne), ale także z teatrów z innych miast w Polsce, z filmów oraz produkcji telewizyjnych. Z teatrem współpracuje także wielu reżyserów, muzyków (w tym piosenkarka Renata Przemyk), choreografów, scenarzystów i innych artystów. Teatr Barakah współpracuje także z krakowską PWST zapewniając wielu jej studentom i absolwentom możliwości angażowania się w projekty teatralne.  Miały u nas miejsce liczne reżyserskie debiuty absolwentów PWST oraz wiele debiutów aktorskich.

Teatr Barakah ma swoją siedzibę na krakowskim Kazimierzu, a to zobowiązuje nas do łączenia kultur, religii, charakterów, problemów. Stąd często międzykulturowa – i przez to jeszcze bardziej uniwersalna – tematyka tworzonych przedstawień.

Teatr Barakah działa pod egidą Fundacji Dziesięciu Talentów na rzecz Teatru Barakah. Jego założycielami są Ana Nowicka (dyrektor teatru, reżyser, aktorka) oraz Monika Kufel (prezes fundacji, aktorka, scenograf, kostiumograf, autor scenariuszy). Teatr istnieje od 2004 roku. W tym czasie wyprodukował 28 spektakle. Obecnie w repertuarze znajduje się 19 z nich. Najpopularniejszym, najczęściej nagradzanym i zapraszanym na krajowe oraz międzynarodowe festiwale spektaklem jest „Szyc” w reż. Any Nowickiej na podst. sztuki Hanocha Levina. Najnowszym zaś jest szósty odcinek „Nocy Waniliowych Myszy”, projektu Teatru Barakah, będącego połączeniem spektaklu z kabaretem, którego kolejne odcinki (grane zazwyczaj nie więcej niż trzykrotnie) pojawiają się cyklicznie, a ich celem jest komentowanie aktualnych wydarzeń z otaczającej nas rzeczywistości. W 2015 i 2016 roku Ana Nowicka i Monika Kufel były również dyrektorami Krakowskich Reminiscencji Teatralnych.

Teatr Barakah to nie tylko teatr, to miejsce przyjazne pozostałym polom twórczej aktywności. Przestrzeń przy Paulińskiej 28 jest miejscem koncertów zespołów, duetów, solistów prezentujących różne nurty muzyczne, ale podobnych w swym pełnym pasji podejściu do grania. Cyklicznie odbywają się tutaj koncerty, premiery płyt, jam session (w stylu folkowym, perkusyjno-bębniarskim, improwizowana muzyka do zasypiania) oraz imprezy muzyczne młodych krakowskich składów DJ-skich. W Teatrze Barakah znajduje się Galeria, w której organizowane są wystawy malarstwa, grafiki, fotografii, video-artu (m.in. odbyła się u nas pierwsza polska wystawa glitch-artu). W każdy wtorek na sali teatralnej ma miejsce pokaz filmowy w ramach Akademii Filmowej Barakah. W lecie organizowana jest Letnia Akademia Filmowa. Co jakiś czas mają miejsce również inne cykle filmowe. Każdy pokaz filmowy poprzedzony jest prelekcją i każdy jest bezpłatny. Literaturę w teatrze reprezentują trzy cykliczne wydarzenia. Dramatorium, czyli interdyscyplinarne, internacjonalne, intermedialne, intertekstualne spotkania z literaturą, podczas których aktorzy wraz z widzami czytają dzieła literackie. Jest to literatura z całego świata, zarówno ta starsza jak i najnowsza. W ramach Dramatorium, dzięki współpracy z wieloma wydawnictwami, organizowane są również promocje książek oraz spotkania z pisarzami i poetami. Chochla Literacka jest wydarzeniem, podczas którego każdy może zaprezentować fragment literatury (tej znanej, ale i też tej stworzonej samodzielnie) dotyczący tematu poruszanego podczas konkretnego odcinka.

Paulińska 28 to również klubokawiarnia ArtCafe Barakah, zapewniająca klimat konieczny do kontemplacji i konwersacji, miejsce gdzie można posilić ciało, by duszy wygodniej było ze sztuką obcować.

Poszukiwaliśmy nazwy uniwersalnej, łączącej w sobie wszystko to, co teatr ma zawierać, robić i przekazywać innym. Idealnym słowem okazało się słowo BARAKAH. W języku arabskim oznacza ono błogosławieństwo, a jak wiemy błogosławieństwo występuje w wielu religiach i kulturach. Swą uniwersalnością słowo BARAKAH łączy więc liczne tradycje, tak jak to robi teatr, czerpiąc z dramaturgii różnych krajów i z tematyki różnych zagadnień. BARAKAH oznacza także esencję życia, od której rozpoczyna się ewolucja. My ewolucję rozumiemy jako ciągłe samodoskonalenie, rozwój i chęć bycia lepszymi.